czwartek, 9 czerwca 2016

115. Krym

Witam Was w ten pięknie słoneczny czwartek. Dziś zagości u mnie pocztówka z Krymu, którą otrzymałam z PC od Mili.



Twierdza genueńska w Sudaku (Судак. Генуэзская крепость) - średniowieczna twierdza znajdująca się w mieście Sudak w południowo-wschodniej części Krymu na skalistych wzniesieniach nadmorskich. Stanowi najlepiej zachowany w basenie Morza Czarnego zabytek z czasów rozkwitu i ekspansji średniowiecznej Republiki Genueńskiej.

Forteca została wzniesiona po przejęciu tych terenów przez Genueńczyków w 1365 z rąk Wenecjan. Stanowiła ona element całego zespołu genueńskich fortec na południowym wybrzeżu Krymu, chroniących interesy tego państwa w tym regionie i, obok twierdzy w Kaffie (dzisiejszej Teodozji), była najmocniejszym ogniwem tego kompleksu.

Teren pod budowę został wybrany ze względu na walory obronne miejsca (góry, morze). Całość obwarowania została zbudowana na planie rombu. Twierdza była dostępna praktycznie tylko od północnego wschodu, a i z tej strony wybudowano głęboką fosę, nad którą spuszczano most prowadzący do głównej bramy. Wewnątrz murów mieściła się duża osada. W centralnej części twierdzy rozciągał się plac z loggią i salą komuny. W bliskim sąsiedztwie tego budynku wzniesiono cysternę i fontannę, zaś nieopodal katedrę pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny i trzy kościoły. Obszar 29,5 ha otoczono ze wszystkich stron murami o długości 1 km, wysokości 6-8 m i grubości 2 m. Niektóre baszty miały 15 m wysokości.

Do dziś zachowały się dwa ciągi murów z 14 basztami, meczet, ruiny kościoła, pomieszczenia podziemne zwane cysternami oraz fundamenty domów.

14 komentarzy :

  1. Bardzo mi się podoba! Przypomniałaś mi teraz tym Krymem o lekcjach rosyjskiego, kiedy uczyliśmy się na pamięć jakiegoś miniwierszyka na temat tego miejsca. Tak się nauczyłam, że teraz już nic nie pamiętam xD.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierszyka o Krymie się nie uczyłam, ale jeszcze pamiętam kilka piosenek rosyjskich. Z resztą od czasu do czasu, gdy wybiorę się do miasta (a mieszkam przy granicy polsko-kaliningradzkiej), to w sklepie czasami przyjezdni Rosjanie pytają się o jakieś rzeczy, więc zdarza mi się używać rosyjkiego.

      Usuń
  2. Piękny widok na pocztówce :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie zazdroszczę tym, którzy kiedyś próbowali twierdzę zdobyć.
    Ujęcie tego miejsca na widokówce jest niezwykłe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, miejsce usytuowane dla broniących się idealnie, ale wręcz przeciwnie dla atakujących, ale jak widać dało się je podbić :)

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  5. A u mnie na niebie czarne chmury wiszą od rana :(
    Widziałam na PC kilka kartek z Krymu ze stylizowaną czcionką jak ta na Twojej pocztówce i nie przypominam sobie, żeby, któraś mi się nie podobała. Twoja też prezentuje się pięknie. Pewnie to też zasługa tego, że Krym to piękne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękny widok, ale bardziej kojarzy mi się z Anglia niż z Krymem :) Ja także otrzymałem z PC pocztówkę z ukraińskiego jeszcze wtedy Krymu, a u Ciebie już rosyjskie znaczki, więc pewnie świeży nabytek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kartkę otrzymałam w kwietniu tego roku. Masz rację, widok wygląda 'wyspiarsko', ale tak naprawdę nie mam pojęcia jakie są widoki na Krymie, więc chyba muszę wyguglować i obejrzeć jakieś zdjęcia ;)

      Usuń
  7. Piękna jest ta twierdza i widok na nią z tej pocztówki :) Smutne jest dla mnie to, że na tej kartce są rosyjskie znaczki... Nie posiadam jeszcze żadnej pocztówki z Krymu.

    OdpowiedzUsuń
  8. To co zrobili Rosjanie jest niepojęte i miejmy nadzieję, że już się nie powtórzy w związku z żadnym innym państwem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kartka jest świetna! Szczególnie że twierdz i zamki to coś co lubimy :) Fajnie byłoby tam kiedyś pojechać... Ciekawe kiedy będzie na to dobry i bezpieczny moment...

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ładna kartka i super widok na niej :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękny widok :) Spacer na sam szczyt musi trochę zająć :)

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do pisania i dziękuję za każdy komentarz :)
Thank you for every comment :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka