środa, 16 listopada 2016

145. Timor Leste

Timor Wschodni / Demokratyczna Republika Timoru Wschodniego - państwo na wyspie Timor w Archipelagu Malajskim, na północ od Australii. Od zachodu graniczy z Indonezją. Do 1975 roku był kolonią portugalską, następnie został anektowany przez Indonezję, która okupowała jego terytorium do 1999. Od 1999 do 2002 pod administracją Organizacji Narodów Zjednoczonych. Pełną niepodległość uzyskał 20 maja 2002 r. stając się jednocześnie pierwszym suwerennym państwem powstałym w XXI w. Państwo obejmuje wschodnią część wyspy Timor, eksklawę Oecusse w zachodniej części wyspy o powierzchni 814 km² oraz dwie niewielkie wyspy Atauro i Jaco. Całkowita powierzchnia kraju wynosi 15,007 km². Stolicą, największym miastem i głównym portem jest Dili.

Oprócz Filipin jest drugim krajem Azji, w którym dominującym wyznaniem jest katolicyzm.

Najwięcej przychodu czerpie z wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego znajdującego się w podmorskich złożach. Drugim w wielkości źródłem przynoszącym dochód jest eksport kawy, której głównym nabywcą jest Starbucks.

Timor Wschodni jest jednym z biedniejszych krajów na świecie, co jest następstwem długotrwałych walk niepodległościowych. Do niedawna, pod okupacją Indonezji, był trudno dostępnym i mało znanym regionem, przez co infrastruktura turystyczna jest słabo rozwinięta. Kraj ten posiada bogatą, mało naruszoną przyrodę.

East Timor / Democratic Republic of Timor-Leste - is a sovereign state in Maritime Southeast Asia. It comprises the eastern half of the island of Timor; the nearby islands of Atauro and Jaco; and Oecusse, an exclave on the northwestern side of the island surrounded by Indonesian West Timor. The country's size is about 15,410 km2 (5,400 sq mi). The capital, largest city and major port is DiliEast Timor was colonised by Portugal in the 16th century, and was known as Portuguese Timor until November 1975. Next, it was invaded and occupied by Indonesia and was declared Indonesia's 27th province the following year. In 1999 East Timor became the first new sovereign state of the 21st century on 20 May 2002 and joined the United Nations.

It is one of only two predominantly Christian nations in Southeast Asia, the other being the Philippines.

Most income derives from petroleum oil and petroleum gas.  The second largest export is coffee. Starbucks is a major purchaser of East Timorese coffee.

East Timor is one of the poorest countries in the world.

Kobiety z Timoru szukające ryb i innych owoców morza na plaży podczas odpływu. / An activity of Timorese women, 'luku', looking for fish other seafood when the beach began to recede. 

Jedno z gorących źródeł w rejonie Berluti, Municipiu Maliana. / One of the hot springs in the area Berluti, Municipiu Maliana.



Może pocztówki niezbyt urodziwe, ale wiele dla mnie znaczą, ponieważ trudno coś otrzymać z tego dość ubogiego, ale za to bardzo pięknego kraju. Proponuję wrzucić w google: 'timor leste landscape' i rozkoszować się widokami :)

8 komentarzy :

  1. Zdecydowanie kartki do mnie nie przemawiają, ale zazdoszczę kraju! :)

    P.S. Zapraszam do świątecznej wymianki :) 


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ubogi kraj, to i ubogie kartki, ale może właśnie dzięki temu bardziej cenne, niż te z wielu innych krajów ;)

      Usuń
  2. Gratuluję takiego kraju! Muszę przyznać, że nigdy o nim nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dokładnie tak, jak i ja, do puki nie otrzymałam pocztówek :) Mało znany, dlatego, że bardzo biedny, ale za to mało naruszony przez ludzi, więc widoki są tam przepiękne.

      Usuń
  3. Wow! Ale perełki! Pamiętam, że raz napisałam do jakiegoś polskiego stowarzyszenia, które wysyła do tego kraju polskich misjonarzy, ale niestety nie uzyskałam żadnej odpowiedzi z ich strony. Pierwsza z pocztówek bardzo mi się podoba. Niby nie ma na niej zbyt wiele, ale ten zarys gór, i ci ludzie. Świetna! No i taki rzadki kraj. Chyba jeszcze nigdy nie widziałam pocztówek z tego miejsca na żadnym z blogów, więc masz się z czego cieszyć!
    P.S. Napisałam do Ciebie maila, ale nie wiem czy go odczytałaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z ciekawości sprawdziłam na stronie postcrossingu - z Timoru jest tylko jedna osoba: 10 wysłanych, 10 otrzymanych i niewidziana od 2 lat, więc bardzo trudno o pocztówkę. Bardzo cieszę się, że udało mi się je zdobyć :D
      Odp na P.S. Maila otrzymałam. Myślę. Niedługo odpiszę :)

      Usuń
  4. Rany ale zdobycze gratuluję :-) Bardziej podoba mi się pierwsza pocztówka, ale prawda jest taka że żadną karteczką z tego kraju bym nie pogardziła ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Prawda, są takie kraje, z których kartka nawet nieco brzydsza cieszy :)

      Usuń

Zapraszam do pisania i dziękuję za każdy komentarz :)
Thank you for every comment :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka