105. i 106. Chorwacja podwójnie

Salut!

Takie przywitanie przeważnie pisze na swoich pocztówkach Pasażerka z bloga pasazerkowy.blogspot.com, od której otrzymałam obie dzisiejsze kartki. Obie bardzo ładne i ciekawe, ale każda inna i z innego miejsca. Raz jeszcze dziękuję Agacie za wzbogacenie mojej skromnej kolekcji :)


Šibenik (Szybenik) - miasto powstało w środkowej Dalmacji nad rzeką Krka, przy ujściu do Adriatyku. Nie zostało założone jak wiele innych miast regionu przez Ilirów, czy Rzymian, lecz przez Chorwatów. Pierwsze wzmianki o Szybeniku pochodzą z 1066 r., a prawa miejskie otrzymał w 1298 r. Jest to więc najstarsze chorwackie miasto na wschodnim brzegu Adriatyku, które nigdy nie uległo tureckim podbojom.
Na pocztówce widzimy Katedrę św. Jakuba znajdującą się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Budowana przez kilku architektów w XV i XVI w. łączy w sobie elementy stylów gotyckiego i renesansowego. Jest nadzwyczajna dzięki architekturze (w całości jest zbudowana z kamienia, bez używania jakichkolwiek innych materiałów) i 71 realistycznym płaskorzeźbom na apsydach, które przedstawiają głowy mieszkańców Szybeniku. Płaskorzeźby te oddają specyficzny charakter i wyrażają rożne uczucia.


Trogir jest miastem położonym w kasztelańskiej zatoce na wyspie między Čiovem i lądem. Starówka Trogiru wpisana jest na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO od 1997 roku. Zwarta, średniowieczna starówka Trogiru położona jest na wyspie. Wzdłuż portu znajduje się wysadzany palmami, szeroki bulwar, wokół którego skupia się wieczorne życie miasta.
Ciekawostka - Trogir otrzymał swoją nazwę od kóz. Tragos – to po grecku „kozioł“. Gdy Grecy przybyli w te rejony w III i IV wieku na wzgórzach ujrzeli mnóstwo pasących się kóz i kozłów i nadali mu nazwę Tragos.

Chorwackie pocztówki jak zawsze piękne, pokazują, że jest to kraj warty odwiedzenia.

14 komentarzy:

  1. I znowu tęsknię za Chorwacją! :) Chyba jest to jedno z piękniejszych miejsc, w których byłam i które bardzo miło wspominam :) Aż chce się tam jechać w taką brzydką pogodę! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj chce! Jeszcze tam nie byłam, a takie pocztówki tylko zachęcają do odwiedzenia tego kraju :)

      Usuń
  2. W Chorwacji nie byłam, ale pojechać bym chciała. Jest tam kilka takich miejsc, które koniecznie bym odwiedziła, gdyby udało mi się tam pojechać. Szeroki bulwar wysadzany palmami? Ojj... chciałabym się tam przenieść już teraz :)
    A obie pocztówki są świetne, ale nie mogę się zdecydować, która podoba mi się bardziej. Hmm. Może jednak ta druga ze względu na nieco szerszy widok? Sama nie wiem :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi również ciężko wybrać, ale tak jak mówisz, ta druga jednak nieco bardziej przypada do gustu ;)

      Usuń
  3. oj, oj, aż zatęskniłam za Chorwacją przez te kartki... tak jak mi się zatęskniło za nią kiedy je wypisywałam dla Ciebie :) z obu miejsc bardziej spodobał mi się Szybenik i możliwość zanurzenia się w tych wąskich, niemal białych uliczkach, które oferują cień, stoliki, przy których można wypić kawę czy po prostu przepiękne chwile. z kolei w Trogirze spałam w namiocie na plaży więc to powoduje, że mam do tego miasteczka spory sentyment :)

    i oczywiście cieszę się, że obie się podobają i przypadły do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękne wspomnienia, aż Ci ich zazdroszczę, ale kiedyś mam nadzieję sama tam pojadę ;) Jeśli uda mi się wygrać w totka lub wygrzebać gdzieś jakiś worek poniemieckich skarbów :P

      Usuń
    2. ja w Chorwacji byłam w trakcie mojej miesięcznej podróży autostopowej po Bałkanach mając 150€ w kieszeni na całą podróż. co prawda w Chorwacji stać mnie było w Dubrowniku tylko na kawę i zupę pomidorową a z Serbii wracałam już bez grosza przy duszy modląc się, żeby nie utknąć gdzieś, bo będę chyba musiała zacząć jeść korzonki, ale... w gruncie rzeczy da radę po kosztach tam dotrzeć. ale wiadomo, nie każdy lubi taki survival jak ja więc w takim razie życzę Ci wygranej w totka, znalezienia skarbu albo chociaż jakiegoś spadku od tajemniczego wujka z Ameryki :D

      Usuń
  4. Piękne pocztówki :) niestety w mojej kolekcji nie ma ani jednej z tego kraju

    OdpowiedzUsuń
  5. Szczególnie podoba mi się druga pocztówka ze względu na bajkowy widok:) Z tego kraju nie mam żadnej pocztówki, ani tam nie byłem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Śliczne kartki :) Chorwacja ma swój urok :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A u Ciebie jak zwykle piękne widoki, które choć na chwilę pozwalają zapomnieć o tym co jest za oknem. Obie kartki są bardzo ładne i aż ciężko przestać na nie patrzeć, ale to jednak pierwsza kartka skradła moje serce. Piękne miejsca, w które chciałabym się teraz przenieść....

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepiękne pocztówki, nie jestem w stanie zdecydować, która bardziej mi się podoba! Mam miłe wspomnienia z Chorwacji, tam jest przepięknie i tak cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Widoczek na Trogir bardzo kojarzy mi się z chorwacką kartką z serii Greetings from :)
    Obydwie są super i od razu na wiadomo, że patrzymy na kartki z Chorwacji!

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do pisania i dziękuję za każdy komentarz :)
Thank you for every comment :)

Copyright © 2014 Postcards from ... , Blogger