niedziela, 7 lutego 2016

92. İstanbul - Türkiye

W tą piękną, słoneczną i już prawie wiosenną niedzielę mam dla Was pocztówkę z Turcji, którą otrzymałam z prywatnej wymiany od Eray'a.

Pocztówka przedstawia Most Bosforski.



Stambuł jest jedynym miastem na świecie, które położone jest na dwóch kontynentach, w Azji i w Europie. To największe miasto Turcji rozcina na dwie części cieśnina Bosfor. Jego mieszkańcy codziennie przemieszczają się z jednego kontynentu na drugi dzięki trzem mostom i dużej ilości promów.
Most Bosforski otwarto 30 października 1973 roku. Łączy on europejską i azjatycką część Stambułu. Rozciąga się między dzielnicami Ortaköy (po stronie europejskiej) i Beylerbeyi (po stronie azjatyckiej).
W chwili swojego otwarcia Most Bosforski był pierwszą, od czasów pontonowego mostu zbudowanego przez armię perską pod wodzą Kserksesa w 480 roku p.n.e., konstrukcją łączącą Europę z Azją. Był też wtedy najdłuższym mostem wiszącym na świecie (poza obszarem USA). Ma on 1560 m długości i 33,4 m szerokości. Jezdnia, na której znajduje się osiem pasów ruchu, wznosi się 64 m nad wodami cieśniny Bosfor.
Budowa mostu trwała trzy lata. Oddano go do użytku w 50-lecie powstania Republiki Tureckiej. Obecnie każdego dnia przekracza go w obu kierunkach około 180 tys. pojazdów.

Ciekawostka:

  • 15 maja 2005 roku na Moście Bosforskim odbył się pierwszy na świecie mecz tenisowy rozgrywany na dwóch kontynentach. Przeciwko sobie stanęły w nim słynna amerykańska tenisistka Venus Williams oraz turecka zawodniczka Ipek Şenoğlu.

Znaczki oprócz zwykłej pieczątki z miejscem i datą wysłania, podbite są również stemplem Beykent University.

Drodzy odwiedzający, życzę Wam udanego kolejnego tygodnia, aby był bezstresowy :)

15 komentarzy :

  1. Dla mnie byłaby to kolejna kartka do oprawienia w ramkę :) Piękna!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super ciekawosctka! Nie miałam pojęcia o mieście leżącym na dwóch kontynentach! Mecz tenisa to bardzo ciekawy pomysł :P Chodź ja bym wybrała zawodników z Azji i Europy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewne wybierano zawodników tak, aby mecz wzbudził jak największe zainteresowanie, W końcun reklama rządzi swiatem :/

      Usuń
  3. Jestem dokładnie tego samego zdania, co Sylwia! Karteczka idealnie nadaje się do oprawienia :).

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna karteczka! Mam takie samo zdanie jak Sylwia i Karolina! Pocztówka idealnie nadaje się do powieszenia :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. przepiękna kartka, nic tylko oprawić ją w ramkę. tureckie kartki zazwyczaj są tak ładne, że nic tylko je oprawiać i wieszać na ścianie.

    mecz na moście na dwóch kontynentach brzmi fascynująco :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Nocny widok na miasto - super! Lubię takie pocztówki!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękna kartka! Byłam w tym mieście i tym mostem jedzie się i jedzie... :D Tutaj może nie wygląda, że jest tak wielki, ale na żywo robi dużo większe wrażenie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, nie dostrzega się tu, że jest to ponad 1,5 kilometra.

      Usuń
  8. Słyszałam, że to piękne miasto! Chciałabym sama się o tym przekonać :D Znajoma tak się zakochała w tym mieście, że wraca tam raz do roku przynajmniej. Pocztówka jest świetna. Podoba mi się ten most i taki mecz to musiało być coś! :)
    Również miłego weekendu życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również tak sałyszałam i chętnie bym się tam kiedyś wybrała. Mój znajomy bibliotekarz tam był i wiele ciekawych rzeczy mi opowiedział ;)

      Usuń
  9. Ten most musi być ogromny, choć na pocztówce nie widać jego ogromu. To musi być ciekawe przeżycie mieszkać i pracować na innych kontynentach, a jednak w tym samym mieście! Z Istambułu mam dość dużo pocztówek, ponieważ mój tata często jeździł tam na delegacje :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Naprawdę bardzo urokliwa kartka.
    Ciekawostka - typowo komercyjny mecz i jak się domyślam pani Williams oczywiście wygrała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wikipedii: 'Wydarzenie to zostało zorganizowane w ramach promocji Istanbul Cup 2005 i trwało zaledwie 5 minut. Po pokazie obie zawodniczki wrzuciły piłki tenisowe do Bosforu.' - a ja myślałam, że był to normalny mecz, a tu taka podpucha :P

      Usuń
  11. Naprawdę bardzo urokliwa kartka.
    Ciekawostka - typowo komercyjny mecz i jak się domyślam pani Williams oczywiście wygrała :)

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do pisania i dziękuję za każdy komentarz :)
Thank you for every comment :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka